SELAMAT DATANG KE MELLIFERA-ROSA

bangang punye doktor

minggu lepas kedua-dua org anak aku demam panas mencecah 39.7 darjah celcius. Dari satu klinik ke satu klinik, dari 1 hari ke 4 hari tapi demam masih jugak tak kebah.

Aku risau giler..

mau tak giler..

demam melebihi 3 hari!
suhu tinggi!
batuk!
selsema!
cirit birit!
muntah!
takde selera makan!

simptom2 H1N1????

ooooo.... tidakkkkkk! aku memang giler2 risau lah! bayangkanlah anak aku demam dari hari Isnin .. hari Sabtu still x baik gak!

so hari Ahad lepas aku bawak anak-anak aku gi Hospital Banting.. Aku terus gi ke bahagian Emergency.. setelah puas menunggu tiba la giliran anak aku diperiksa.

Kat dalam bilik doktor

Doktor : kenapa ngan anak awak?

AKu : demam dah lebih 3 hari, then ada batuk ngan selsema. Nak check la kalau-kalau ada H1N1 ke denggi ke..

Dalam pada tu dia check la suhu dan nadi anak aku.

Doktor : mana awak tau ada H1N1?

Aku : mana saya tau..! Kalau saya tau buat apa saya datang sini nak periksa?

Doktor : Suhu anak awak 36.8 ni.. manede demam! Awak ada beri dia makan ubat ke sebelum datang tadi.

Aku : Ada. Kul 4.30 petang tadi.

Doktor : Kalau awak bagi dia ubat.. pastu demam dia kebah.. Anak awak takde masalah la. Lainlah kalau awak bagi makan ubat, tapi demam tak kebah2 jugak!

Aku : Selama 4 hari saya bagi dia makan ubat.. tapi suhu tak turun pun! Tu sebab saya datang sini.

Doktor : Rumah awak ada termometer?

Aku : Takde.

Doktor : Habis tu mane awak tau suhu dia tak turun? Awak sukat pakai tangan ke?

Aku : Doktor.. tiap2 hari saya gi klinik. Doktor kat klinik tu sendiri yg check suhu anak saya. Takkan la saya suka2 je nak datang sini jauh2! Semalam pun saya ada gi klinik Putrajaya, doktor tu check suhu 38.6 darjah...

Eiiii... masa tu darah aku dah menyirapppp... rasa nak maki je doktor tu! xxxxxx tau!

Doktor : Ok.. awak tunggu kat luar dulu..

Aku pun tunggu kat luar sambil cerita kat laki aku pasal doktor tu....

tak lama kemudian no giliran aku dipanggil. Aku pun masuk balik ke bilik doktor tu..

Doktor : Mane awak tau anak awak ada H1N1?

Aku : Saya datang sini nak periksalah ni.. kot2 la ada.. Saya bukan nak anak saya kena H1N1.. sape yg nak.. cuma saya nak berjaga2 sebelum apa2 berlaku..

Doktor : ok.. saya faham. Tapi orang melayu ada satu sifat.. dia tak suka bagi anak dia makan ubat. Bila sakit terus je nak terjah hospital.

Eiii nak je aku terajang doktor ni tau!

Aku : Doktor ingat saya saje2 ke nak datang sini?

Doktor : Ok la klu awak nak jugak check darah anak awak. Awak masuk ke bilik sana.

Aku pegi jugak! walaupun doktor tu mcm keberatan nak check darah anak aku! Ni tentang kesihatan anak aku. Nyawa anak aku! Bodoh punye doktor!

Selepas amik darah.. aku tunggu kat luar lagi. Tunggu keputusan darah!

Bila keputusan darah dah ada.. doktor tu panggil.

Doktor : Seperti yang saya dah jangkakan.. anak awak takde pape. Just demam je. Demam pun xde sebenarnya.

Doktor ni cakap lembut tau tapi menyakitkan hati! Memang sial je.. Hak aku la kan nak bawak anak aku gi periksa darah! Apa hak dia nak ckp camtu. Ko dibayar utk menjalankan tugas ko periksa orang! Tapi ko mcm nak tak nak je buat kerja! Apa yg susah sangat nak periksa darah anak aku! Bukan ko yang bayar pun segala ubat dan peralatan kat spital tu!

Bodoh punyer doktor! Bangang!

Kalau la aku ni byk duit.. berkepok2 kat bawah katil tu.. memang aku tak sudi nak pegi situ! Bangang!



No comments: